Presentació de l'Àguila d'Ontinyent

9 de Octubre de 2015

Presentació de l'Àguila d'Ontinyent
Presentació de l'Àguila d'Ontinyent

Ontinyent recupera el 9 d’octubre de 2015 la figura de l’Àguila, la qual passarà a formar part dels balls processionals de la nostra ciutat, juntament amb els Gegants i Cabets, els Arquets, la Veta, els Cavallets, els Pastorets i la Moma.


I diem “recupera” perquè a l’Arxiu Municipal d’Ontinyent hi ha documentació on s’indica que es va introduir en la festa del Corpus de 1577: “pagament de 92 sous a Joan Miralles per dos dotzenes de pells daurades que faltaren per a fer l’àguila per a la festa del Corpus”. Per tant, l’Àguila tornarà a desfilar i dansar pels carrers de la Vila, 438 anys després de la primera data coneguda.


L’Àguila és la figura més important i emblemàtica del que es coneix per “bestiari”. Inicialment el simbolisme era religiós (representava l’evangelista sant Joan), però actualment és important, sobretot, des del punt de vista civil, perquè té funcions protocol·làries i representa la ciutat. Per aquest motiu, el 9 d’octubre, en què es commemora el dia dels valencians, ens va semblar adequat per a presentar-la davant la ciutadania i les autoritats municipals.


Respecte a l’Àguila d’Ontinyent, a banda de les referències històriques de l’Arxiu Municipal, no hi ha cap descripció ni dibuix de com era en l’època inicial o posterior. Per tant, la peça naix en la imaginació del mestre constructor Ramon Aumedes, amb algunes directrius que li vam fer arribar nosaltres; també mostra un parell de detalls que la identifiquen amb la nostra ciutat: duu la corona de l’escut d’Ontinyent i l’espiell per on mira el portador són les quatre barres de la senyera del mateix escut heràldic.


Per a l’ocasió, també s’han confeccionat uns vestits especials per als portadors i acompanyants de la figura, inspirats en vestimenta valenciana del s. XVIII.


Finalment cal esmentar que la figura tindrà ball propi i que s’ha comptat amb la col·laboració de l’ontinyentí Saül Gómez Soler, qui ha compost la música del ball i de la cercavila. 


No ens resta més que desitjar, per una part, que pugueu acompanyar-nos la vesprada del dia 9 d’octubre per veure el primer ball de l’Àguila d’Ontinyent; i per una altra, que aconseguim que Ontinyent arribe a estimar aquesta nova figura com ho fa amb els Gegants i Cabets.


Compártenos en Facebook